مواد حیاتی و لازم مانند ویتامین ها، مواد معدنی/عناصر جزیی، برخی اسیدهای چرب و نیز گروه وسیعی از مواد مغذی گیاهی، بخش واجب برنامه ی غذایی سالم هستند و می توان آن ها را از طریق مصرف مکمل های ضروری بدست آورد. اما دقیقا کدامماده و به چه مقدار لازم است تا مطمئن شویم برای بدنمان کافیست؟ چه کسی دچار کمبود ویتامین است؟ آیا ممکن است در مصرف مکمل های ضروری، خطر اور دوز وجود داشته باشد؟

 

نیاز به مکمل های ضروری در هر موقعیتی متفاوت است

واضح است نوع زندگی هر فرد بر مقدار کالری های مورد نیاز روزانه اش تاثیر دارد: یک ورزشکار حرفه ای نسبت یه یک کارمند اداری کالری بیشتری می سوزاند و یک جوان ۱۵ ساله انرژی بیشتری مصرف می کند تا یک پیرمرد ۸۰ ساله. البته همانطور که روش زندگی بر مقدار مورد نیاز مکمل های ضروری تاثیر دارد، عوامل دیگر مانند بیماریهای مزمن یا دوره های خاصی از زندگی (مانند دوره ی بارداری و شیردهی) نیز بر این مقدار موثرند. افرادی که در معرض ابتلا به کمبود ویتامین ها و مواد حیاتی و ضروری هستند شامل:

گروه هایی که در معرض خطر کمبود مکمل های ضروری هستند:

  • افرادی که به منظور کاهش وزن رژیم غدایی خاصی را رعایت می کنند یا به هر دلیلی مقدار کمی غذا می خورند (مانند سالخوردگان یا افرادی که دچار بی اشتهایی هستند)
  • افرادی که عادات غذایی خاصی دارند و فقط یک دسته از خوراکی ها را مصرف می کنند مانند کسانیکه فقط فست فود می خورند یا خام گیاه خواران “fruitarians” و گیاه خواران که به دلایل ایدئولوژیکی غذاهای محدود و خاصی می خورند.
  • افراد سیگاری
  • افرادی که مقدار زیادی الکل می نوشند
  • افراد مبتلا به اختلالات گوارشی
  • گیاهخواران
  • بیمارانی که باید داروهای خاصی را در دوره ای معین و به طور منظم مصرف کنند (به عنوان مثال کورتیزون یا تعدادی از آنتی بیوتیک ها)
  • افرادی که کمتر در برابر آفتاب قرار دارند و در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D هستند

 

آیا برنامه ی غذایی معمولی روزانه، همه آنچه را که نیاز داریم تامین می کند؟

از نظر تئوری افراد سالم با داشتن برنامه ی غذایی متعادل و سالم، می توانند مطمئن باشند مواد حیاتی و ضروری مورد نیاز بدنشان را دریافت می کنند. متخصصان جامعه ی مکمل های ضروری آلمان (DGE) توصیه کرده اند که روزانه ۴۰۰ گرم سبزیجات و ۲۵۰ گرم میوه ی تازه، در هفته یک یا دو وعده ماهی برای تامین ید مورد نیاز بدن و در کل محصولات سبوس دار بیشتری مصرف کنید. البته مطالعات بر روی عادات غذایی مردم آلمان نشان می دهد که ۸۷٪ مردم به مقدار کافی سبزیجات ، ۵۹٪ میوه و ۱۶٪ حتی یک بار در ماه هم ماهی نمی خورند. از آنجاییکه میوه و سبزیجات منبع مهمی از مواد حیاتی و ضروری و مواد مغذی گیاهی است، جای تعجب ندارد که بسیاری از مردم از کمبود این مواد رنج می برند. باید در نظر گرفت که کمبود مواد حیاتی و ضروری مورد نیاز بدن، بر روی تمام فرآیندها از سیستم ایمنی گرفته تا خلق و خوی شخص، تاثیر زیادی دارد.

 

آیا ممکن است در مصرف مکمل های ضروری، اور دوز شد؟

“اور دوز، سم می سازد” گفته ی تاثیرگذار پاراسلسوس از قرنها پیش است. پس از انتخاب مواد غذایی مناسب، مقدار مورد نیاز آن نیز باید محاسبه شود. تجویز مقدار مناسب باید توسط داروساز یا پزشک صورت گیرد. مهم است بدانیم مقدار مکمل ضروری پیشنهاد شده باید بطور کامل مصرف شود تا از کمبود ویتامین جلوگیری شود و در نتیجه از بیماریهایی مثل اسکوروی و نرمی استخوان پیشگیری شده و بدن سالمی داشته باشیم. مخصوصا برای آنها که دوره ی نهایی بهبود و نقاهت خود را می گذرانند، یا کسانیکه دچار سوء هاضمه و اختلالات متابولیکی در هضم غذا هستند و نیز کسانیکه از الکل و مواد مخدر استفاده می کنند یا تحت درمان دارویی خاصی هستند توصیه می شود با مصرف مکمل های ضروری مورد نیاز خود، ذخیره ی تمام شده ی بدن خود را جبران نمایند. زنان در دوران بارداری و شیردهی بیشتر از معمول به دریافت مکمل های ضروری نیاز دارند. تفاوت بسیار زیادی بین مقدار مورد نیاز روزانه و بیشترین مقدار ممکن در مصرف مکمل های ضروری وجود دارد. برای به دست آوردن دوز مناسب در موقعیت های متفاوت، نیاز به توجه و دانش ویژه ای است. در Orthomol تمام این شرایط برای ترکیب دوز مناسب محصولات رعایت شده است.