قلب و عروق


قلب – یک عضو با عملکرد بالا

سیستم قلبی عروقی شامل قلب به عنوان یک “موتور” و رگ های خونی به عنوان “مسیرهای حمل و نقل” است. قلب بزرگسالان تقریبا به بزرگی مشت یک انسان و وزن آن در حدود ۳۰۰ گرم است. قلب ما باید در طول زندگی ما کارایی بالای خود را حفظ کند: درست از همان اولین ضربان قلب در رحم مادرمان، ماهیچه های قلب خون را با هر تپش به سیستم گردش خون پمپ می کنند. کل حجم خون ( ۶ – ۴ لیتر ) یک انسان بالغ در زمان حدود ۶۰ – ۲۰ ثانیه در کل بدن می چرخد.

 

رگ های خونی به عنوان مسیرهای حمل و نقل

رگ های خونی، خون را به تمام بدن حمل می کنند و از طریق آن اکسیژن و مواد مغذی را به تمام بافت های بدن می رسانند، و به همان طریق مواد تولید شده از متابولیسم اندام ها را از بافت های بدن دور می کنند. انواع مختلفی از رگ های خونی وجود دارد: سرخرگ ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها. سرخرگ یا شریان رگی است که خون اکسیژن دار را از قلب به بافت های بدن منتقل می کند. آنها به رگ های خونی بسیار نازکی به نام مویرگ ها متصل هستند که تعدادی  بیش از ۳۰.۰۰۰ میلیون دارند و مواد لازم را برای تک تک سلول های بدن تامین می کنند. خون بدون اکسیژن همراه با محصولات نهایی متابولیسم بدن توسط سیاهرگ یا ورید به قلب برگشت داده می شود.

 

مواد مغذی مناسب

غذاهای مدیترانه ای به عنوان غذاهای مفید برای قلب شناخته میشوند. برنامه ی غذایی سنتی در کشورهای مدیترانه ای سرشار از میوه و سبزیجات و همچنین محصولات سبوس دار است. ماهی اغلب مصرف می شود، اما گوشت به ندرت خورده می شود. ماهی، به ویژه ماهی دریایی چرب (مانند ماهی آزاد و ماهی خال مخالی)، منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. اسیدهای چرب امگا ۳ دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و همچنین ویتامین B1 به عملکرد درست قلب کمک می کنند.

 

توصیه های مفید برای قلب و عروق

علاوه بر تغذیه سالم، اقدامات دیگری که می تواند به قلب و عروق شما کمک کند: حواستان به وزنتان باشد، به ویژه لایه ی چربی دور شکم. برنامه ورزش منظم در زندگی، حتی ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری در روز مفید و کمک کننده است. سیگار کشیدن نه تنها به ریه ها صدمه می زند، عامل خطرناک برای عروق محسوب می شود بنابراین باید از مصرف الکل و نیکوتین بیش از حد اجتناب کرد. برنامه ی استراحت و آرامش منظم روزانه برای خودتان تنطیم کنید از این اوقات استراحت و آرامش نهایت استفاده را برده و بطور مثال برای پیاده روی بیرون بروید.