عملکرد ذهنی


مغز – مرکز کنترل عملکردهای حیاتی ما

صحبت کردن و تنفس، احساس کردن و راه رفتن، فکر کردن و به خاطر سپردن -تمام این ها و دیگر اعمالی که ما هر روز به منظور زنده ماندن و زندگی کردن به آن ها نیاز داریم به یک سیستم بسیار پیچیده وابسته هستند: سیستم عصبی مرکزی.

در این سیستم، مغز به عنوان فرمانروای تغییرات عمل می کند. کار مغز تنظیم عملکردهای کلیه اندام های حیاتی ما، کنترل اعمال ما و مرکز ادراک، تمرکز و حافظه ما است. این کار توسط حدود ۱۰۰ میلیارد سلول مغزی (نورون ها) انجام می شود که در تماس مداوم با یکدیگر هستند و به مقدار بسیار زیادی انرژی نیاز دارند. آنها همچنین به طور قابل توجهی به عملکرد ذهنی ما کمک می کنند.

 

کوچکترین واحد فرآیند تفکر ما

عملکرد ذهنی ما – هر روزه شبکه ای از سلول های مغزی مسئول افکار و اعمال ما هستند. ما اغلب در مورد “سلول های کوچک خاکستری” صحبت می کنیم. اما آنها چه هستند؟ این سلول ها چه شکلی اند و چگونه بهم متصل هستند؟

هر سلول عصبی (نورون) متشکل از یک بدنه همراه با رشته های زیاد و مختلفی (دندریت) است و بسیارسریع عمل می کند مانند یک “دونده امداد”. اطلاعات از طریق دندریت های سلول های مجاور جذب شده، سپس “محاسبه” شده، به سیگنال های الکتریکی ترجمه و از طریق رشته های نخ مانندی (آکسون) فرستاده می شوند. در انتهای این آکسون، سلول های عصبی وجود دارند که از طریق سیناپس ها با دیگر سلول های عصبی در تماس است.

جریان اطلاعات از یک سلول عصبی با کمک یک سیگنال شیمیایی، که انتقال دهنده ی عصبی است به سلول دیگر منتقل می شود.

عملکرد ذهنی: ساختار یک سلول عصبی (نورون) در مغز

 

آنچه مغز نیاز دارد

هرچند مغز با وزن حدود ۱۳۰۰ گرم، تنها در حدود ۲٪ از حجم بدن ما را تشکیل می دهد، با اینحال حدود ۲۰٪ از انرژی بدن ما را استفاده می کند.

دانشمندان تخمین می زنند که شبکه های عصبی در طول زندگی ما شکل گرفته و گسترش می یابند و توسط فعالیت هدفمند سلول های عصبی افزایش پیدا می کنند. عملکرد ذهنی می تواند افزایش یابد اگر مغز هر روز فعال نگه داشته شود.

برای اینکه مغز به بالاترین میزان عملکرد و کارایی خود برسد علاوه بر تامین اکسیژن و انرژی به طور پیوسته، به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. یک برنامه ی غذایی سالم و متنوع که تمام طیف گسترده ی غذاها و مواد مغذی ضروری را شامل شود و همچنین نوشیدن مایعات به میزان کافی، برای بهبود عملکرد مغز اهمیت زیادی دارد.

 

تمرین های حافظه از جمله بازی شطرنج تمرکز و عملکرد ذهنی را بیشتر می کند.

 

مواد مغذی مهم برای عملکرد مغز

مغز عضوی با بالاترین مقدار چربی به میزان ۵۰-۶۰٪ است و اسیدهای چرب غیر اشباع مانند اسیدهای چرب امگا ۳، بیشتر از ۳۵٪ این چربی را تشکیل می دهند. اسید چرب امگا ۳، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)  به عملکرد طبیعی مغز کمک می کند. یکی از اجزاء مهم این چربی ها، فسفولیپیدها هستند که تشکیل دهنده اصلی ترکیب غشائی سلول های عصبی است و در سنتز استیل کولین که ماده ی مهم انتقال دهنده ی سیگنال ها است، مشارکت دارد.

 

سرعت ذهنی

موارد زیر می تواند به سرعت ذهنی شما کمک کند :

  • تمرکز خود را افزایش دهید، به عنوان مثال با سودوکو یا جدول.
  • توانایی یادگیری خود را تقویت کنید – یک زبان جدید یاد بگیرید و یا در یک دوره کامپیوتری شرکت کنید.
  • باقی می ماند در گفت و گو با افراد دیگر، شرکت در بحث و گفتگو است.
  • فرز و چالاک باشید و از پیاده روی و یا دیگر فعالیت های ورزشی مانند یوگا، کوهنوردی یا دوچرخه سواری لذت ببرید.
  • کنجکاو، علاقه مند و با انگیزه باشید. در کنسرت ها و نمایشگاه ها شرکت کنید و به مسافرت بروید.