تقویت سیستم ایمنی بدن سیستم - در طول سال


سیستم ایمنی بدن – نگهبان سلامتی شما

در طول سال، سیستم ایمنی بدن با انواع چالش ها روبرو است : استرس در محل کار و زندگی خصوصی شما، نوسانات در سلامت جسمی و حتی گاهی بیماری – همه ی این ها موانعی هستند که باید به آن غلبه کرد. سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در مبارزه با باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، مقابله با آلاینده های زیست محیطی و کمک به بهبود زخم ها بازی می کند.

 

سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند؟

سیستم ایمنی بدن یک شبکه بسیار پیچیده و حساس است که در سراسر بدن گسترش یافته و شامل: مغز استخوان، تیموس، طحال، لوزه، غدد لنفاوی، سلول های خونی و غیره است و دارای یک بخش تخصصی و یک بخش غیر تخصصی است که نسبت به نوع عملکردشان با یکدیگر ارتباط دارند و متقابلا یکدیگر را تقویت می نمایند. مکانیسم غیر تخصصی همان دفاع ابتدایی است که از بدو تولد فعال می شود. در این مکانیسم سلول های بیگانه خوار (فاگوسیت ها) و سلول های کشنده، نقش کلیدی دارند. زمانیکه ویروس ها یا باکتری ها موفق به ورود به بدن (مثلا از طریق یک زخم) شوند، این سلول های دفاعی فعال می شوند. آنها سلول خارجی یا میکروب را شناسایی کرده، و با جذب سلول خارجی آن را نابود می کنند. برخی از مهاجمان به دلیل اینکه به طور هوشمندانه ای پنهان می شوند، بلافاصله به عنوان سلول های خارجی خطرناک شناسایی نمی شوند. بخش تخصصی در این حالت وارد عمل می شود که دفاع مناسبی در مقابله با عوامل بیماری زای مشخصی است. به طور مثال لنفوسیت های B و T سلول های دفاعی بخش تخصصی سیستم ایمنی هستند. سلول های B با ملکول های پروتئینی ویژه (آنتی بادی ها)، میکروب را نشانه گداری کرده و آن را برای سلول های بیگانه خوار قابل شناسایی می کنند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

مسئله ی بسیار مهمی که در مورد عملکرد سیستم ایمنی بدن وجود دارد، ضرورت تقویت آن توسط عناصر کمیاب و مواد مغذی است.

سلول های ویژه ی سیستم ایمنی باید به طور پیوسته تولید شوند، بنابراین تمام مواد مورد نیاز این پروسه بایستی به مقدار لازم از طریق خوراکی ها مصرف شود تا سیستم ایمنی تقویت گردد.

 

تامین عناصر جزئی و مواد مورد نیاز سیستم ایمنی و انجام الزامات

برخی بیماری ها نیاز بدن به ویتامین ها و عناصر جزئی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به بیماری های حاد و مزمن بیش از افراد دیگر به این مواد نیاز دارند. عادت های غذایی معمول این نیاز را برطرف نمی کند. برای اطمینان از عملکرد درست سیستم ایمنی، مصرف مکمل های ضروری اهمیت حیاتی دارد.

  • ویتامین ها و عناصر جزئی مانند ویتامین C، ویتامین D، روی، سلنیوم، مس، اسید فولیک، ویتامین A، ویتامین B2 و ویتامین B12به عملکرد درست سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن فعال است، سلول های ایمنی تقسیم شده و به سرعت زیاد می شوند. روی نقش مهمی در تقسیم سلولی و ویتامین A در تخصیص سلولی برای انجام نقشی ویژه دارند. در طول عملکرد سیستم ایمنی بدن، رادیکال های آزاد تولید می شوند که نقش اکسید کننده دارند و انتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C، ویتامین E، روی، سلنیوم، مس و منگنز سلول ها را در برابر اکسید کننده ها محافظت می کنند. غشاء مخاطی دستگاه تنفسی نقش مهمی در برابر ورود تمام میکروب ها دارد و ویتامین A، ویتامین B بیوتین و نیاسین به سلامت این غشاء کمک می کنند.

فاگوسیت (سلول بیگانه خوار)، از اعضای اصلی سیستم دفاعی غیرتخصصی

 

توصیه هایی برای سیستم ایمنی بدن

  • تحرک داشته باشید. کمی ورزش کنید! فعالیت بدنی سیستم ایمنی را فعال می کند.
  • هوا تازه شما را به حرکت وامیدارد! هر روز حتمابیرون بروید، حتی برای چند دقیقه. هوای تازه و ورزش، جریان گردش خون را زیاد کرده و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما می شود.
  • خواب، کلید اصلی سلامت است. به اندازه ی کافی بخوابید تا بدن شما زمان کافی برای ترمیم و بازسازی خود داشته باشد. برای اینکه بتوانید سریع به خواب بروید و خوب بخوابید بهتر است قبل از رفتن به رختخواب استرس روزانه را کاهش دهید – برای مثال، با حمامی آرامش بخش ( نه خیلی داغ) و یا با خواندن یک کتاب خوب.