نگه داشتن چشم در فرم طبیعی


چشم – معجزه ی بینایی

چشم های ما کوچکترین عضو بدن ما هستند که در عین حال بیشترین کارایی را برای ما دارند. ما توسط چشمانمان تفاوت بین نور و تاریکی را تشخیص می دهیم و رنگ ها و چشم انداز و مناظر را مشاهده می کنیم. حدود ۷۰٪ از تحرک های دنیای اطراف ما توسط چشمانمان جذب می شود. سلول های حساس شبکیه چشم مسئول بینایی ما هستند. «نقطه ی زرد» یا ماکولا بیشترین تعداد سلولهای حساس به نور را دارد و دقیق ترین نقطه ی دید است.

 

مواد مغذی تقویت کننده ی بینایی هستند

چشمان ما پنجره ی دنیای ما به جهان اطراف هستند بنابراین اهمیت زیادی دارد که با کمک مواد مغذی مناسب، بینائی خود را تقویت کنیم. به سختی می توان گفت که عضو دیگری در بدن به اندازه ی چشم، تا این حد در کیفیت زندگی انسان تاثیر داشه باشد.

 

مواد مغذی برای سلامت چشم ها

  • ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که بدن برای عملکردهای حیاتی خود به آنها نیاز دارد. بویژه ویتامین A برای بینایی ما بسیار مهم است زیرا مستقیما در فرآیند بینایی شرکت می کند. میوه های زرد یا نارنجی رنگ و سبزیجات منابع خوب ویتامین A هستند و البته مقدار زیادی از آن در جگر یافت می شود. به دلیل اینکه ویتامین های گروه B به عملکرد درست سیستم عصبی کمک می کنند که عصب های بینایی را نیز شامل می شود، در بینایی تاثیر حیاتی دارند. ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6 و ویتامین B12  ارجحیت دارند.
  • مواد مغذی گیاهی مانند لوتئین و زیاگزانتین مسئول رنگ زرد ماکولا ( لکه ی زرد چشم ) هستند. مقدار آن ها در ماکولا و شبکیه ی چشم هزار برابر بیشتر از مقدارشان در خون است و به همین دلیل این دو ماده در ساختار ماکولا یا نقطه ی زرد چشم نقش اساسی دارند. مقدار بسیار زیادی از لوتئین و زیگزانتین در اسفناج، کلم پیچ، ذرت و همچنین در زرده تخم مرغ یافت می شود.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ متعلق به گروه اسیدهای چرب غیر اشباع هستند و به سلامت بینایی کمک می کنند و ترکیب کلیدی و اصلی سلول های حساس به نور در شبکیه را تشکیل می دهند. ماهی های چرب سردآبی مانند خال مخالی، مارماهی و آزاد منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.
  • مواد معدنی و عناصر جزئی برای بینایی ضروری و لازم هستند. به طور مثال، روی یک عنصر جزئی است که برای فرایند بینایی مهم است. صدف حاوی مقدار زیادی از روی است.

 

مواد مغذی به عنوان عینک دودی درونی

دریافت مقدار کافی از مواد مغذی به بینایی کمک بسیار زیادی می کند، البته ترکیب درست این مواد برای هدف مشخص از اهمیت حیاتی برخوردار است. به طور مثال مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئیدها برای سلامتی چشم ها باید در برنامه ی غذایی باشند. مهمترین کاروتنوئیدها همان لوتئین و زیاگزانتین هستند که در هویج، خربزه، طالبی، هندوانه، اسفناج و زردآلو وجود دارند. برای اینکه از جذب این مواد به بدنتان مطمئن شوید کافی است همزمان با خوردن این خوراکی ها مقداری چربی نیز میل نمایید.

 

توصیه هایی برای سلامت چشم ها

هرازچندگاهی برای آرامش و استراحت دادن به چشمانتان به آرامی کف دست خود را بر روی چشمان خود قرار دهید بطوریکه گودی کف دست بدون هیچ فشاری روی چشمهایتان قرار گیرد. وقتی به مدت طولانی به اجسام نزدیک نگاه می کنید چشم خسته می شود بنابراین می بایست هرچند دقیقه یکبار به فواصل دور و دورترین نقطه ای که که در دیدرس شما قرار دارد خیره شوید. حتما برای محافظت چشمانتان در برابر اشعه ی خورشید از عینک دودی استفاده کنید، هم در تایستان و هم در زمستان که خورشید کمتر در آسمان دیده می شود. یک برنامه ی غذایی متعادل که مواد مغذی مناسب را تامین می کند برای چشمانتان خوب و لازم است.