عملکرد ذهنی


قدرت مغز برای افکار روشن

 

برای رشد جسمی و روانی فرزندتان

رشد بسیارسریع فرزندانمان همیشه ما را متعجب کرده است. خیلی زود لباس های جدیدشان تنگ و کوتاه می شود و زودتر از آنچه انتظار داریم متوجه می شویم که کوچولوهایمان در مورد نظراتشان بحث می کنند. به عنوان پدر و مادر نه تنها به رشد جسمانی کودکانمان کمک می کنیم، بلکه می توانیم تاثیر بسزائی در رشد هوشی و فکری آنها داشته باشیم. علاوه بر اهمیت مراقبت عاطفی که نقش کلیدی دارد، غذا خوردن سالم، ورزش و آرامش نیز در رشد طبیعی فکری کودک اهمیت دارد.

 

قدرت مغز از مواد مغذی

به منظور ایجاد بهترین شرایط ممکن برای تفکر و یادگیری در طول تمام مراحل رشد، مغز به چیزی بیشتر از اکسیژن و انرژی نیاز دارد. ترکیبات غذایی معینی وجود دارند که برای عملکرد خوب ذهنی و افزایش توانایی یادگیری مهم هستند. دانشمندان عبارت “غذای مغز” را برای این مواد مغذی خاص که باعث افزایش رشد و عملکرد مغز می شوند ابداع کرده اند.

 

اسیدهای چرب امگا ۳

مغز عضوی است که به مقدار زیادی از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسیدهای چرب امگا ۳ ( Ω -۳ )، نیاز دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ منبع اصلی بلوک های سازنده ی بافت مغز هستند و در ساخت و ساز سلول های عصبی، رشته های عصبی و دیواره سلولی دخالت دارند. بنابراین این اسیدهای چرب سازنده ی بخش قابل توجهی از “سخت افزار هوشمند” انسان هستند. در سراسر طول عمر یک فرد، شبکه های عصبی به طور مستمر و پیوسته در حال رشد و گسترش است. اسیدهای چرب امگا ۳ علاوه بر ساختار،  نقش مهمی در انتقال سیگنال را بازی می کند. آنها دارای مواد پیام دهنده ی اتصال و انتشار هستند که سبب ایجاد و کنترل جریان اطلاعات می شود.

مهم ترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳، ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ماهی تن و ساردین است.

 

اسیدهای چرب امگا ۳ “غشاء و فرآیندهای غشایی”

 

آهن و روی

آهن یکی از عناصر جزئی است که نقش بسیار مهمی در مغز ایفا می کند، که یکی از این وظایف انتقال اکسیژن است. همچنین غلاوه بر اینکه به رشد بخش سخت افزاری مغز کمک می کند، در گسترش جریان هدفمند اطلاعات (اطلاعات مواد پیام دهنده) نیز همکاری دارد. منابع مهم آهن عبارتند از گوشت، حبوبات و اسفناج.

روی یک ماده معدنی است که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن یک کودک به عنوان محافظت در برابر عوامل اکسید کننده دارد و نیز در عملکرد طبیعی فکری در بزرگسالان اهمیت دارد. ما می توانیم روی را بصورت جزئی از مواد غذایی بویژه از شیر، پنیر و محصولات سبوس دار بدست آوریم.

یک رژیم غذایی متعادل برای رشد فکری کودکان مهم است

 

خوردن غذا ی سالم، آسان نیست

کودکان دوست دارند تمام خوراکی های خوشمزه را بخورند. متاسفانه، مواد غذایی سالم همیشه با آن چیزی که فرزندان ما آن را خوب می نامند، یکی نیست و بسیاری از مردم – از جمله بسیاری از کودکان – به طعم و مزه ماهی علاقه ای ندارند.

اجتناب از خوردن ماهی به معنی اجتناب از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

اسیدهای چرب امگا ۳ بخش مهمی از سلول های عصبی را تشکیل می دهند. از این رو ضروری است که مقدار کافی از ماهی مصرف شود: کودکان باید ۲- ۱ بار در هفته ماهی بخورند. با این حال، مشخص شده است که کودکان ما بسیار کمتر از مقادیر توصیه شده توسط سازمان های سلامت، ماهی (خصوصا ماهی های چرب) مصرف می کند. به عنوان مثال بر طبق مطالعات دونالد، تنها ۳۸٪ از کودکان و جوانان ماهی می خورند و مقدار مصرف ماهی چرب دریایی که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است، تنها ۱۰٪ است.

ماهی دریایی چرب = منبع مهم اسیدهای چرب امگا ۳