بارداری و شیردهی - یک مرحله خاص در زندگی آغاز می شود


بارداری و شیردهی –
یک مرحله خاص در زندگی شروع می شود

 

زندگی مسئولانه در طول دوران بارداری و شیردهی

بارداری و شیردهی دو مرحله ی بسیار مهم و خاص در زندگی یک زن هستند که در طی آن روز به روز رشد یک زندگی جدید – یک انسان که تمام مسئولیتش با ماست – را درک و تجربه می کند. یک سبک زندگی مسئولانه و هدفمند، نقشی بسیار حیاتی در این مرحله از زندگی مادر و کودک ایفا می کند. یک برنامه ی غذایی سرشاز از مواد مغذی ضروری، قبل از دوران بارداری و در طول بارداری می تواند به خوب بودن حال مادر و رشد خوب کودک کمک کند.

 

نه ماه انتظار

شادی اولین باری که حرکت نوزاد خود را در درونتان احساس می کنید، نفس گیر است. به عنوان یک مادر می توانید با داشتن یک برنامه ی غذایی متعادل کار مهمی برای رشد کودکتان انجام دهید. تامین مقدار کافی از مواد مغذی ضروری سلامتی شما را بهبود بخشیده و برای یک حاملگی بی خطر اهمیت زیادی دارد. همچنین به رشد طبیعی جسمی و فکری کودکتان نیز کمک می کند. بنابراین بسیار مهم است که مواد مغذی ضروری را به میزان کافی دریافت کنید چون تنها منبع غذایی نوزادتان در این مرحله از زندگیش شما هستید.

 

خیارشور و کیک پنیر

از ماه چهارم بارداری مقدار انرژی روزانه حدود ۳۰۰ – ۲۰۰ کالری ( تقریبا ۱۳٪ ) افزایش می یابد که این مقدار توسط یک برش از کیک پنیر میوه ای تامین می شود. اما مهمتر این است که احتیاج مادر و کودک به مواد مغذی خاصی افزایش می یابد. علاوه بر این ویار داشتن به خوراکی های خاصی که در طول حاملگی وجود دارد و طیف وسیعی از خوراکی ها از خیارشور تا کیک پنیر را در بر می گیرد، باعث می شود مادر یک برنامه ی غذایی نامتعادل که هیچکدام از مواد مغذی لازم را ندارد، داشته باشد.

بخاطر کودکتان بخورید

کلید سلامت فرزند شما در طول بارداری برنامه ی غذایی روزانه ی شماست، پس بهتر است آنچه به نفع نوزادتان است بخورید. مواد مغذی که از طریق برنامه ی غذایی روزانه ی شما تامین می شود، تنها منبع  غذایی فرزندتان است.

  • به عنوان مثال، فولیک اسید در دوران بارداری به رشد بافت رحم مادر کمک می کند و همچنین در فرایند تقسیم سلولی نقش مهمی ایفا کرده و منجر به عملکرد طبیعی و درست سیستم ایمنی بدن می شود.
  • مصرف docosahexaenoic acid) DHA) توسط مادر در دوران بارداری و شیردهی، به رشد طبیعی مغز و چشم در جنین و نوزاد کمک زیادی می کند. زنان باردار و شیرده باید از اثرات مثبت و قابل توجه مصرف روزانه ی ۲۰۰ میلی گرم ازین ماده آگاه باشند و علاوه بر آن توصیه می شود روزانه ۲۵۰ میلی گرم اسیدهای چرب امگا ۳ بویژه دوکوزاهگزائونیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتائونیک اسید (EPA) دریافت کنند.
  • ویتامین D سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به استحکام استخوانها کمک می کند.
  • پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که برای مثال، عبارتند از برخی باکتری های لاکتیک اسید: مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیل ها. پروبیوتیک ها بخشی از فلور میکروبی روده هستند.
  • ید و آهن به عملکرد درست ذهن کمک می کنند.

شیر مادر بهترین انتخاب برای کودک است

بارداری و زایمان وظایف بسیار سخت و طاقت فرسایی برای بدن هستند و انتخاب مواد مغذی متعادل به بدن شما کمک می کند تا به سرعت به وضعیت مطلوب و متناسب بازگردد. در طول این دوران بدن برای رشد و تولید دوباره ی سلول ها به مقدار بسیار زیادی از مواد مغذی حیاتی نیاز دارد. یک زن در دوران شیردهی به رکوردی واقعا باورنکردنی در زندگیش دست پیدا می کند و آن تولید روزانه ی ۸۰۰ میلی لیتر شیر برای کودکش است. به همین دلیل در این موقعیت بدن به مواد مغذی نیاز دارد و بنابراین مادر باید در این دوران یک برنامه ی غذایی متعادل را رعایت کند. و غذاهای سرشار از پروتئین مانند لبنیات، تخم مرغ، گوشت و آجیل خورده و همچنین مایعات زیاد که باعث افزایش تولید شیر می شود، بنوشد.

 

افزایش نیاز به مواد مغذی ضروری در دوران شیردهی

زنانی که کودک خود را شیر می دهند نیاز بیشتری به ریز مغذی ها دارند زیرا علاوه بر اینکه نیاز بدن خود را برطرف می کنند باید از طریق شیر نیاز کودک خود را هم برطرف کنند. در حال حاضر مهمترین منبع غذایی کودک شیر مادر است که مکمل های ضروری را به نوزاد می رساند به عنوان مثال، جذب اسیدهای چرب امگا ۳ به رشد طبیعی مغز و چشم های کودک کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین ۱۲ B ، ویتامین D و همچنین فولیک اسید، آهن، روی، سلنیوم و مس که به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن کمک می کند. تامین مقدار کافی از اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین ها، پروبیوتیک ها و مواد معدنی (شامل عناصر جزئی) زمینه ی خوبی برای رشد طببیعی کودک ایجاد می کنند. اینکه نوزاد به مقدار کافی از شیر مادر تغذیه شود ایده آل ترین حالت است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند حتما در طول شش ماه اول تولد، مادران کودک خود را باشیر خود تغذیه کنند.

 

توصیه هایی برای دوران بارداری و شیردهی

می بایست روزانه مقدار مناسبی میوه و سبزیجات تازه و محصولات سبوس دار مصرف کنید و همچنین از محصولات لبنی مانند پنیر پاستوریزه که از شیر کم چرب تهیه شده در وعده های غذایی استفاده گردد. به یاد داشته باشید در هفته دو تکه گوشت و ماهی میل کنید. از خوردن غذاهای خام یا نیمه پخته شده: مانند کارپاچیو، سوشی، متورست ( سوسیس دودی خام )، سس مایونز و نوشیدنی ها و خوراکی هایی که با شیر خام تهیه می شوند، به شدت اجتناب شود. علاوه بر پیروی کردن از یک برنامه ی غذایی سالم، ورزش ملایم و یا ورزش های استقامتی می تواند حال شما را بهتر کرده و کمک کند دوران بارداری و شیردهی راحت تری داشته باشید.