استرس؟ خسته شده اید؟ خسته؟


استرس؟ خستگی؟ بی حالی؟

 

یک روز تنها ۲۴ ساعت دارد!

 

به طور کلی، استرس واکنش بدن انسان به خواسته های خارجی و یا داخلی است. مردان و زنان هر روز به طور یکسان در زندگی در معرض استرس قرار می گیرند، زیرا هر دو با انواع خواسته های مختلف در محل کار، خانه و حتی در طول اوقات فراغت خود روبرو هستند.

فشار مداوم روبرو شدن با ضرب العجل ها، رسیدن به بالاترین میزان کارایی با اطلاعات محدودی که در اختیار داریم و همچنین ضرورت اینکه همیشه هشیار باشیم، خواسته هایی هستندکه بطور دائم تجربه می کنیم. علاوه بر این، عوامل استرس زای دیگر مانند استرس های محیطی، شیوه زندگی گیج کننده، کار زیاد و خیلی بیشتر نیز وجود دارند. مسئولیت های سنگین زندگیحرفه ای و شخصی از قبیل خانه داری، پرورشکودکان و مراقبت از بستگان فشار بسیار زیادی دارد. استرس ها یکی پس از دیگری بدون وقفه از راه می رسند. نتیجه کاملا مشخص است: خستگی، بی حالی، کمبود انرژی و سرزندگی، عصبی شدن.

 

هنگامی که استرس آسیب رسان می شود

به طور کلی، یک واکنش استرسی بدنی زمانیکه هر روزه با چالش ها روبرو می شویم، مثبت است. ترشح هورمون های استرس تمرکز و کارایی بدنی را افزایش می دهد، این را “استرس مثبت” می نامند که می تواند در یک فرد ایجاد انگیزه کند و او را قادر می سازد در مدت زمانی کوتاه به بالاترین میزان کارایی برسد. با این حال اگر استرس برای مدت طولانی ادامه یابد و بدن هیچ زمانی برای بازسازی نداشته باشد، این چالش ها به سرعت تبدیل به فشار شده و استرس (تنش) منفی شناخته می شود. این استرس منفی – “پریشانی” نیز نامیده می شود – می تواند به خستگی مداوم، بی حالی، کمبود سرزندگی و عدم نشاط منجر شود. بنابراین نشانه های استرس نباید سرسری گرفته شود و شما باید به علائم بدنتان توجه کنید.

 

استرس روزمره – چه اتفاقی در داخل بدن شما رخ می دهد؟

استرس باعث ایجاد یکسری واکنش های فیزیکی پشت سر هم است که در طی آن هورمون ها ترشح شده و منجر به تغییرات زیر می گردد:

سرعت تنفس افزایش می یابد و نایژه ها در ریه منبسط شده و سبب می شوند مقدار اکسیژن بیشتری مصرف شود، ماهیچه ها منقبض می شوند، نبض و فشار خون افزایش می یابد و قلب مجبور می شود سرعت پمپ خون را بالا ببرد. مقدار زیادی هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می شوند و از طرف دیگر حرکات روده، هضم و اجابت مزاج، محدود می شوند، زیرا بدن ذخایر انرژی کافی برای چنین کار “بی اهمیتی” ندارد. هنگامی که این موقعیت ها تکرار شوند و فواصل آرامشی بین آنها نباشد، وضعیت بوجود آمده “استرس دائم” نامیده می شود. آرامش، ورزش به مقدار مناسب و برنامه ی غذایی متعادل همراه با مواد مغذی کافی به بدن کمک می کند تا دوباره ذخایر خود را تجدید کرده و خود را ترمیم و بازسازی نماید.

 

مواد غذایی مناسب برای استرس

اگر شما از استرس رنج می برید، اغلب احساس خستگی و بی حالی کرده و باید به تامین مواد غذایی مورد نیاز بدنتان توجه ویژه ای داشته باشید. بیشتر مواد غذایی ضروری توسط بدن تولید نمی شوند و باید از طریق خوراکی ها مصرف شوند. با این حال واضح است که، همیشه همه ی آنچه را  که بدنتان نیاز دارد از طریق غذا دریافت نمی شود. بسیاری از مردم در شرایط استرس رفتارهای نامطلوبی انجام میدهند و تصمیم های نادرستی می گیرند، مانند رو آوردن به خوردن مواد غذایی ناسالم، ورزش نکردن، مصرف الکل و نیکوتین. در حالیکه در این موقعیت ها برای بدن بسیار اهمیت دارد که مواد مغذی خاص و معینی دریافت کند، تا در زندگی روزمره سرزندگی و نشاط بیشتری داشته باشد. به خصوص ویتامین های گروه B و مواد معدنی مانند منیزیم برای سوخت و ساز انرژی و عملکرد درست سیستم عصبی مورد نیاز است، این مواد به رفع خستگی و احساس بی حالی نیز کمک می کنند. ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامین B12،. ویتامین C، نیاسین، بیوتین، منیزیم، مس و ید به عملکرد درست سیستم عصبی کمک می کنند.

ترکیبی مناسب از مواد مغذی می تواند برنامه ی غذایی مورد نیاز در موقعیت های استرس زا را تکمیل کند.

 

آرامش و استراحت

در این زندگی پرسرعت امروزی، استراحت و آرامش می تواند استرس ها را خنثی کند. با انجام توصیه های زیر می توانید توانایی خود را برای مقابله با موقعیت های استرس زا در آینده افزایش دهید:

  • وعده های غذایی خود را مطابق برنامه ی معمول روزانه تان تنظیم کنید.
  • همواره عجله داشتن به معنای وقت نداشتن برای وعده های غذایی منظم و سالم است. از دقایق غذاخوردن خود لذت ببرید و در آرامش و بدون هیچ گونه حواس پرتی (غذایتان را) بخورید.
  • وقتی را برای بیرون رفتن از خانه اختصاص دهید حتی زمان هایی کوتاه، از جمله رفتن برای پیاده روی، دوچرخه سواری یا کوهنوردی، که راه خوبی برای فرار و خلاص شدن از فشار دائم روزمره است و به بدن شما اجازه می دهد تا خود را بازسازی و ترمیم نماید. به میزان کافی در معرض نور آفتاب قرار گرفتن روحیه ی شما را تازه و سرحال نگه می دارد.
  • استراحت های کوتاه برای نفس گرفتن به آرامش شما کمک می کند: دست ها و پاهایتان را بکشید، ماهیچه هایتان را منقبض کرده و دوباره رها کنید. چندین بار نفس عمیق بکشید و قدرت خود را جمع کنید
  • حداقل یک بار در ماه، یک روز را برای خودتان برنامه ریزی کنید، و آن روز را آنطور که دلتان می خواهد بگذرانید و صرف کارهایی بکنید که خواسته ی قلبی شماست.
  • اهداف و خواسته های خود را به صورت منظم برنامه ریزی و بررسی کنید. و به اندازه کافی به نیازهای شخصی خود توجه کنید.
  • یک روز پرتنش را با ارامش به پایان ببرید: یک حمام آرامش بخش و یا یک کتاب خوب به آرامش شما در شب کمک می کند و عضلات شما را برای استراحت و خوابی راحت آماده می سازد.